24 October 2010

Stämplar med plexiglas

För lite över en vecka sedan (14 oktober) laddade den förträffliga Melanie Testa upp en liten undervisningsvideo på sin blogg om hur man ska bära sig åt för att skära plexiglas till sina egenhändigt tillverkade stämplar. Fördelen med plexiglas är naturligtvis att materialet är genomskinligt och man ser exakt var man placerar motivet. Jag hade testat att skära plexiglas redan tidigare, men fick nytändning när jag såg videon och passade på att testa en idé som jag fick för några veckor sedan: att göra stämplar av gamla virkade spetsar. Den tredje stämpeln är gjord av skumgummi. Jag sökte fram några tygbitar som jag hade övat monotryck på och tryckte mina motiv på dem. Jag är ännu inte helt nöjd med resultatet, för den röda tygtrycksfärgen var för genomskinlig och resultatet är lite anemiskt. Så det kan hända att jag ännu jobbar vidare med dem.

Om ni undrar över plexiglaset, kan jag berätta att det är enkelt att få tag i. Jag gick bara in till en affär för glasprodukter och bad dem skära upp en lämpligt stor skiva plexi (akryl). Man kan också köpa restbitar som blivit över när de sågat plexi för andra kunder. Titta på Mellys undervisningsvideo så ser ni hur enkelt det är skära materialet! Slappna av, andas ut och knäck till!


Stamping with plexiglas

A little over a week ago (14 October) the excellent Melanie Testa uploaded a short video tutorial on her blog on how to cut plexiglas for making your own stamps. The advantage of plexiglas is obviously that the material is transparent and you can see exactly where you place your motif. I had tried cutting plexiglas before, but when I saw the video I was inspired anew and decided to try out an idea I got a few weeks ago: to make stamps with old crocheted lace. The third stamp is made from a foam sheet. I dug out some fabric samples that I had practised monoprinting on and printed my motifs on them. I'm still not completely satisfied with the result, because the red textile paint was too translucent and the result is a bit anemic. So I might work on them a little bit more later.

If the plexiglas bit is puzzling you, I can reveal that it was very easy to find. I just went into a shop for glass products and asked them to cut a sheet of plexi (acrylic). You can also buy left over pieces from when they have cut plexi for other customers. Have a look at Melly's tutorial and you will see how easy it is to cut the material. Relax, breathe out and snap!


2 comments:

  1. It doesn't look anemic to me! I love tonal cloth.
    Your participation and willingness to try my tutes and techniques helps me put more out there. Thank you for that.

    ReplyDelete
  2. I'm so glad to hear that I can help you too - that there's an exchange in that sense! Because your willingness to provide me and everyone else with tutes helps me to activate myself to develop my knowledge and skills! Thank you for that!

    ReplyDelete